Door een nieuwe wetswijziging in voege sinds 1/2/2022 is er een nieuwe vaste maximale termijn bepaald voor betaling van factuur in B2B relaties: 60 dagen. Dit heeft toch wel wat consequenties voor uw handelstransacties.
Hierbij een duidelijk overzicht met de belangrijkste aandachtspunten.
Dat de handelshuursector wordt getroffen door de huidige COVID-19 pandemie staat buiten discussie. De vraag stelt zich echter of de COVID-19 maatregelen kwalificeren als overmacht, en aldus een herziening van de huurprijs of een beëindiging van de huurovereenkomst rechtvaardigen?
In deze bijdrage overlopen wij samen met u de meest relevante rechtspraak.
Geïnspireerd door de recente pandemie zijn middels de wet van 20/12/2020 nieuwe rechtsregels gecreëerd om in vennootschappen (BV – NV – CV) en verenigingen (VZW) deelname aan algemene vergaderingen van op afstand (videoconfrerence – teams – zoom – skype) mogelijk te maken.
In deze bijdrage een korte samenvatting van de relevante bepalingen en een analyse.
Reeds in 2013 creëerde de federale overheid een dienst, DAVO, waarop personen die gerechtigd zijn op alimentatie voor kinderen zich kunnen beroepen als de ouder die alimentatie plichtig is zijn betalingen niet uitvoert.
Recentelijk is het toepassingsgebied erg versoepeld, in deze bijdrage informeren wij u hier meer over.
Vanaf 1 december treedt het derde luik “verbod op onrechtmatige bedingen” van de nieuwe B2B – wet in werking. Deze nieuwe regels zullen, in B2B context, van toepassing zijn op alle nieuwe gesloten overeenkomsten alsook alle bestaande overeenkomsten die worden gewijzigd of verlengd.
In deze bijdrage informeren wij u over de consequenties van deze wet op nieuwe en bestaande B2B-contracten en zetten wij alvast enkele aandachtspunten voor u in de kijker.
In aanvulling op de eerdere nieuwsbrief van 17 november ll, houden we u graag op de hoogte van de nieuwe parlementaire ontwikkelingen aangaande registratierechten op schenkingen voor een Nederlandse notaris (zogenaamde "kaasroute").
[NIEUWSFLASH] Momenteel geldt een verschillend BTW tarief voor sloop-en heropbouwwerken van een onroerend goed. In bepaalde centrumsteden geldt zo het verlaagd BTW tarief van 6%. Voor de verkoop op plan geldt daarentegen het BTW tarief van 21%.
Er staan nu echter fiscale veranderingen op til die de bouwsector een nieuwe stimulans moet geven in de huidige coronacrisis. Wij sommen deze voor u op.
Het is een open deur intrappen, wanneer we zeggen dat het coronavirus ons hele leven in haar greep houdt.
De kans is groot dat u reeds bepaalde zaken en verplichtingen op alternatieve wijze hebt moeten regelen door de heersende maatregelen, maar wat gebeurt er met de juridische verplichtingen van de appartementsmede-eigendom, en vooral met de Algemene Vergadering die een fysieke aanwezigheid vereist?
In deze korte nieuwsflash informeren wij u op een heldere wijze over de regelgeving die momenteel op til is omtrent dit onderwerp
In het kader van familiale ascendentenverdelingen (vaak tussen ouders en kinderen) werd gebruik gemaakt van de techniek om schenking van roerende goederen (bijvoorbeeld aandelen) voor een Nederlandse notaris uit te voeren zodanig dat de schenking wel een vaste datum bekwam, doch dat geen schenkingsrechten verschuldigd waren.
De federale regering trachtte deze belastingontwijking af te sluiten door voor dergelijke schenkingen in België een registratieverplichting op te leggen.
Aldus waren er al heel wat publicaties die bevestigden dat de zogenaamde “kaasroute” vanaf 1 december 2020 zou worden afgesloten.
Maar er kwam een opmerkelijk advies van de Raad van State :
Hoewel het erfrecht doorgaans wordt benaderd als een verdelingsregeling van het vermogen op het moment van overlijden, hebben ook vermogensverschuivingen tijdens het leven van de erflater een niet te onderschatten invloed.
De invloed van dergelijke vermogensverschuivingen werd aangepakt door het zgn. “nieuwe erfrecht”, dat in werking is getreden op 1/09/2018.
In deze nieuwsbrief spitsen wij ons toe op de situatie waarbij er prestaties worden verricht tussen familieleden en waarvoor de persoon die wordt geholpen, in een vergoeding hiervoor wenst te voorzien.
Vermoedelijk bent u reeds vertrouwd met een rechtsbijstandverzekering, dit in het kader van uw auto-, familiale- of brandverzekering. Het is nu evenwel fiscaal interessant geworden eveneens een alleenstaande rechtsbijstandverzekering aan te gaan.
Deze alleenstaande rechtsbijstandverzekering biedt immers een ruimere bescherming bij toekomstige geschillen en het bijhorend kostenplaatje.
Wij merken nochthans dat deze interessante extra bescherming nog niet algemeen gekend is.
In deze nieuwsflash leggen wij u daarom kort de principes van de wet "toegang tot recht" op eenvoudige wijze uit.
In de huidige COVID 19-tijden stellen wij vast dat er meer en meer onbetaalde schuldvorderingen ontstaan en dat ook een golf van falingen wordt verwacht.
Middels deze nieuwsbrief vestigen wij uw aandacht op een zeer praktische vorm van “zekerheden” die u middels een minnelijke akte kan nemen (niet notarieel) en uiterst goedkoop bijvoorbeeld:
- Wanneer iemand goederen of materialen van u heeft bekomen, doch deze nog niet (geheel of gedeeltelijk) betaald heeft;
- Wanneer uw debiteur om een betalingsuitstel vraag voor openstaande schuldvorderingen
waarbij u deze zekerheid ofwel kan vestigen op een welomschreven deel roerende goederen (bijvoorbeeld datgene wat u geleverd heeft en onbetaald gebleven is), of waarbij u tot zekerheid van schuldvorderingen die uw debiteur (beweert) niet onmiddellijk te kunnen betalen een pand vestigt op de totaliteit van hetzij aandelen, hetzij van zijn handelszaak.
Deze vorm van zakelijke zekerheid blijft een nuttig en goedkoop instrument om af te dwingen wanneer u de u rechtmatig toekomende betaling niet kan ontvangen wegens onvermogen van uw debiteur, danwel wanneer u al te belangrijke partijen goederen dient ter beschikking te stellen van een klant zonder onmiddellijke betaling.
Dagelijks worden we in deze Corona tijden als advocaten geconfronteerd met essentiële vragen van ons cliënteel inzake de gevolgen van deze pandemie op de lopende overeenkomsten.
Kunnen deze worden uitgesteld ?
Kan men schadevergoeding vorderen ?
Kan men zijn contractpartner dwingen tot contractuele aanpassingen ?
Kan men zijn verbintenissen verbreken of enkel opschorten in de tijd ?
In de navolgende nieuwsbrief maken we U graag een juridische verduidelijking over van de situatie.
Het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna: WVV) wijzigt niet alleen grondig het vennootschapsrecht, ook de VZW wordt geconfronteerd met verscheidene belangrijke wijzigingen. Leden van een VZW, dan wel zij die de ambitie hebben om er een op te richten, zijn er dan ook bij gebaat om voornamelijk Boek 9 van het WVV grondig onder de loep te nemen. De oude regels van de vzw-wet van 1921 zijn immers grotendeels achterhaald.
Deze nieuwbrief tracht zowel louter geïnteresseerden, als leden en bestuursleden van een VZW wegwijs te maken in de nieuwe omwentelingen met specifieke aandacht voor de statutenwijziging, waarmee elke reeds bestaande VZW geconfronteerd zal worden.
Nieuw uit in de reeks Tewerkstellen Topics: Monique Verbraecken & Rebecca Caebergs, “Samenwerken met freelancers, consultants of actoren uit de platformeconomie”.
Wie schrijft, die blijft: ook in klanten- en andere professionele relaties.
Hoor Peter Moerman aan het woord over contracten en algemene voorwaarden: klik hier.
Begin 2019 voert de Vlaamse overheid nieuwe regelgeving in voor studentenverhuur.
Naar aanleiding van de hervormingen binnen de reguliere woninghuur, heeft de Vlaamse overheid voor het eerst ook oog gehad voor de specifieke situatie van verhuring aan studenten. Er werd dan ook een afzonderlijk bijzonder regime uitgewerkt onder titel 3 van het Vlaams Huurdecreet.
Tot op heden valt studentenhuisvesting onder het gemene (federale) huurrecht. Dit ondanks het feit dat deze vorm van huur een erg specifieke context en bijhorende noden heeft. Een gebrek aan degelijke regulering leidde vaak tot misbruik langs weerszijden, waarbij vooral de studenten zich in een kwetsbare positie bevonden. Het doel van de Vlaamse overheid is dan ok eerst en vooral om studenten een minimale vorm van bescherming te garanderen via dwingende rechtsregels.
Deze bijdrage is dan ook een must read voor zowel verhuurder, als student.
De bevoegde minister heeft op 13 februari 2019 een uitstel verleend tot 30 september 2019 om te voldoen aan de verplichtingen aangaande het UBO-register.
Ondanks het feit dat de Overheid administratieve vereenvoudigingen nastreeft stellen wij vast dat de Europese Wetgeving opnieuw een belangrijke bijkomende verplichting creëert voor al diegenen die werken met vennootschappen.
Als laatste “sluitstuk” van de Witwaswetgeving is ex lege beslist dat iedereen kennis moet hebben van de belangrijkste fysieke personen die achter een vennootschap (ook een VZW, ook een stichting, ook een trust, ook een maatschap) staan.
Daartoe wordt een publiek register gecreëerd, UBO afgekort (afkorting van Ultimate Beneficial Owner – vrije vertaling: uiteindelijk economisch begunstigde), zodat iedereen kan weten wie de belangrijkste fysieke begunstigde is van de baten van een vennootschap.
U vindt hier een kort kernachtig geformuleerd overzicht van feitelijkheden die u sowieso dient vervullen, nu uiterlijk vóór 30 september 2019 en dewelke wel degelijk een bijzondere impact kunnen hebben.
In het appartementsrecht achtte de wetgever het (terecht) noodzakelijk enkele wijzigingen door te voeren. De nieuwe Appartementswet zet vooral in op flexibelere wijzigingen en eenvoudigere besluitvorming binnen de algemene vergadering. Na een hervorming in 2010 vindt ook nu een belangrijke hervorming plaats in het appartementsrecht met grote implicaties voor zowel mede-eigenaars als syndici.
De Vlaamse Regering keurde het ontwerp van het Vlaams Woninghuurdecreet goed welke een ingang zal vinden begin 2019. Huidige bijdrage gidst u door de belangrijkste wijzigingen.
Goed nieuws voor wie geconfronteerd wordt met een tegenpartij die ondanks zijn veroordeling tot een dwangsom, hardnekkig blijft weigeren om een gerechtelijke uitspraak uit te voeren (of er bijvoorbeeld voor kiest liever de maximum dwangsom te betalen)... Door recente rechtspraak van het Grondwettelijk Hof zal dat soort tactische keuze niet langer een eindpunt blijken. Lees hierover meer in de nieuwsbrief.
Alle “dienstverleners in de bouwsector“ betrokken bij woningbouw (niet alleen de architect) moeten zich conform nieuwe wetgeving laten verzekeren voor hun 10 jarige aansprakelijkheid met betrekking tot gebreken die de stabiliteit, soliditeit en waterdichtheid van de gesloten ruwbouw in het gedrang brengen.
Slides van de voordracht door Mr. Joris MATTIJS op 24 april 2018, in het kader van de Expertisemeeting van de ondernemersbank voor boekhouders en accountants.
Op korte termijn zal het wetboek van vennootschappen grote veranderingen ondergaan, het voorontwerp van de nieuwe wet werd goedgekeurd op 20/07/2017.
In afwachting van de nieuwe wetgeving is het nuttig de “krachtlijnen” te kennen.
Alle personen die dagelijks actief zijn middels vennootschappen zullen er dan ook baat bij hebben de (extreem korte) basissamenvatting van de nieuwe hoofdlijnen te kennen.
Diegenen die geconfronteerd worden met een lopende regularisatieprocedure van gecontamineerde gelden, waarbij tevens een overlijden geschied is van betrokkenen zijn gebaat met grondige lezing en verificatie van onderhavige nieuwsbrief, daar immers de boete in specifieke gevallen t.o.v. erfgenamen niet inbaar is door de fiscus …
Als iemand gedaagd wordt voor een Rechtbank in burgerlijke zaken (waaronder uiteraard ook handelsprocedures) werd vroeger wel eens gebruik gemaakt van “tactiek” om in eerste instantie verstek te laten gaan, t.t.z. niet te verschijnen op de zitting, waarna dan zogenaamd “verzet” werd aangetekend waarbij men trachtte betalingsuitstel te bekomen.
Er is dienaangaande een nieuwe procedurele regeling zoals hierna uitvoerig omschreven.
Het voordeel is voor de eisende partij (diegene die betaling van zijn centen nastreeft) dat de mogelijkheid om op die manier uitstel te bekomen wordt gesloten.
Het nadeel is er voor de verwerende partij die wellicht op een correcte wijze geen of geen tijdige kennis heeft gekregen van een dagvaarding, en die alsdan automatisch veroordeeld wordt en minder actiemiddelen verkrijgt.
Het wordt dus nog belangrijker om ervoor te zorgen dat alle betekeningen van juridische documenten zeer stipt worden opgevolgd en dat ook in vakantieperiodes een gedegen opvolging wordt georganiseerd!
Zoals u weet werden in 2014 de opzegtermijnen voor arbeiders en bedienden geharmoniseerd en grondig gewijzigd.
In de sectoren bouw (PC 124), stoffering en houtbewerking (PC 126), haven Antwerpen (PC 301.01) en diamant (PC 324) gelden nieuwe opzegtermijnen en het willekeurig ontslag wordt vervangen door kennelijk onredelijk ontslag.
Lees hier meer over de implicaties hiervan voor uw bedrijf.
Op 25/05/2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming van het Europees Parlement – beter bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR) – definitief in werking.
Maar hoe kan je je als onderneming daarop voorbereiden?
Onvoorstelbaar maar spijtige realiteit: anno 2017 buigen de Belgische rechtbanken zich nog steeds over de vraag of een onroerend goed transactie nu al dan niet mogelijk is via e-mailverkeer of bij uitbereiding via elektronische communicatiemiddelen in de brede zin.
Vanwaar de commotie?
Hoe moeten wij pragmatisch werkzaam in de onroerend goed sector ons momenteel positioneren?
De Europese regelgeving is gewijzigd ten voordele van slachtoffers van een inbreuk op het mededingingsrecht.
In concreto kunnen slachtoffers van inbreuken op het mededingingsrecht consumenten zijn die een te hoge prijs betaald hebben omdat bepaalde grote bedrijven prijsafspraken hadden gemaakt, of het kan een concurrent zijn die op die manier onrechtmatige schade verkreeg.
Belangrijk is nu dat wanneer die inbreuken zijn vastgesteld door de Belgische mededingingsautoriteit of door een arrest of door een beslissing van de Europese Commissie, het slachtoffer nog enkel zijn schade dient te bewijzen en niet verder de fout (kort samengevat). Bovendien wordt een gemakkelijke toegang tot bewijsmateriaal voorzien in de wetgeving.
Anderzijds… als je zelf het voorwerp bent van een onderzoek van een mededingingsautoriteit naar eventuele prijsafspraken, is de hoogste waakzaamheid geboden om niet bedolven te worden onder een lawine van schadeclaims.
Heel specifiek is dat de verjaringstermijn tijdens de procedures wordt opgeschort. Belangrijk is dat de bevoegdheid in België ligt wanneer de Belgische markt beïnvloed werd door de inbreuk.
In de volledige nieuwsbrief vindt u een ietwat uitgebreidere technische nota, wij kunnen u steeds met raad en daad bijstaan wanneer u met een dergelijke problematiek wordt geconfronteerd.
Op 23 februari 2017 trad de nieuwe omgevingsvergunning in werking: als "schriftelijke beslissing van de vergunningverlenende overheid houdende toelating voor een vergunningsplichtig project". Hierdoor werd het vergunningenlandschap alvast grondig gewijzigd.
Deze omgevingsvergunning vervangt dan ook de ‘oude’ milieuvergunning (en –melding), stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsvergunning (en -melding), socio-economische vergunning en de natuurvergunning.
In het verleden werd in het kader van fiscale optimalisatie in dossiers van familiale vermogensplanning vaak gebruik gemaakt van de inbreng van eigen goederen in het gemeenschappelijk vermogen onder een dubbele ontbindende voorwaarde : geen echtscheiding én geen vooroverlijden van de andere partner. Indien de voorwaarden zich realiseerden werd de mogelijkheid voorzien van de optie tot terugkeer van het ingebrachte goed.
Het beoogde voordeel was duidelijk :
Bij eventuele echtscheiding was er “niets gebeurd“. De oorspronkelijke eigenaar blijft eigenaar.
Bij eventueel vooroverlijden huwelijkspartner was er “ niets gebeurd “, bleef de inbrenger alsnog 100 % eigenaar en bleef het ingebrachte goed volledig buiten de erfenistaxatie ( registratie en erfbelasting )
Als de inbrenger stierf ( zonder echtscheiding )moest de partner slechts op 50 % erfenistaxatie betalen … de andere 50 % werd gekwalificeerd als een eigen goed.
Kortweg : de constructie had geen nadelen en enkel voordelen, maar …
Deze constructie werd onlangs veroordeeld als vallende onder de anti misbruikbepalingen.
De fiscus is nu van oordeel :
dat de optionele ontbindende voorwaarde van terugkeer “ in geval van echtscheiding “ toegelaten is.
dat de optionele ontbindende voorwaarde van terugkeer “ in geval van overlijden“ NIET toegelaten isen dat aldus bij vooroverlijden huwelijkspartner het ingebrachte goed geacht wordt “ tot de gemeenschap “ te behoren met alle fiscale gevolgen vandien. ( toebedeling > helft huwgemeenschap belast als legaat )
Naast de reeds bestaande hoofdelijke aansprakelijkheid voor sociale en fiscale schulden van onderaannemers werd recentelijk de verantwoordelijkheid van opdrachtgevers nogmaals verstrengd indien een onderaannemer het (minstens Belgisch minimum) loon niet aan zijn werknemers betaalt...
Vanaf 26.11.2016 wordt het recht op bijstand door een advocaat tijdens het verhoor uitgebreid en zal men de bijstand van een advocaat kunnen eisen voor elk verhoor bij de politie of de Onderzoeksrechter.
Slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden (bv. in geval van hoogdringendheid) is het gerechtvaardigd de komst van de advocaat niet af te wachten. U zou dan wel kunnen verzoek om het verhoor audiovisueel te registeren.
In deze nieuwsbrief nadere uitleg inzake.
In het verleden bestond er een "techniek" om via de inbreng van aandelen uit een werkvennootschap in een holding (een actuele aandelenwaarde) en latere kapitaalvermindering (en uitkering) fiscale optimalisatie uit te voeren.
De wetgeving wijzigt per 31 december 2016.
In deze nieuwsbrief nadere uitleg ter zake.
Iedere ondernemer wordt dagelijks geconfronteerd met de moeilijke oefening van het afsluiten van contracten.
Enerzijds wenst u als ondernemer graag een project of een levering binnen te halen.
Anderzijds wenst u ook dat er dan een contract wordt afgesloten, waarin de risico’s bij de uitvoering van het project of de levering maximaal zijn ingedekt. Vaak bestaat er spanningsveld tussen beide doelmatigheden.
In deze nieuwsbrief wensen we graag met u als ondernemer de oefening te maken en u een aantal praktische tips te geven, die ervoor zorgen dat u zich toch maximaal indekt in contracten, zonder dat er daarom business of opportuniteiten hoeven verloren te gaan.
Indien u contracten afsluit met derden voor werkzaamheden die binnen een welbepaalde termijn moeten worden uitgevoerd en die “weers-gevoelig” zijn is de bijkomende nieuwsbrief voor u nuttige informatie.
Ongetwijfeld kent u voorbeelden in uw omgeving van mensen die hetzij door ouderdom hetzij door ziekte plots niet meer in staat zijn zelf hun financiële en administratieve zaken af te handelen ,wat vaak leidt tot misbruiken en/of ruzies tussen personen die menen dat zij de meeste bevoegdheden hebben om plots de gelden van anderen te gaan beheren…
De Wet van 17 maart 2013 geeft de mogelijkheid om middels een zeer eenvoudige onderhandse “voorzorgsvolmacht” veel problemen op voorhand op te lossen.
Het geeft uiteraard ook een grote gemoedsrust om te weten dat bij definitieve of bij tijdelijke handelingsonbekwaamheid, niemand misbruik kan maken van uw situatie…
Er is nieuwe regelgeving inzake uitbetaling van loon in cash. Dit is uiteraard van toepassing op elke vorm van loon : basisloon, overuren, vergoedingen, etc.
Indien u nog betalingen in cash verricht aan uw werknemers is lezing van deze nieuwsbrief noodzakelijk.
Zoals u ongetwijfeld weet is de handelshuurwetgeving bijzonder stringent en formalistisch. De termijnen zijn dwingend en hebben reeds aanleiding gegeven tot menigvuldige procedures.
De wet laat momenteel geen “tijdelijke” of “korte termijn” of “proefcontracten” toe met eenvoudige en duidelijke regels… Wij informeren u in de deze nieuwsbrief over het ontwerp van nieuwe regelgeving over zogenaamde “pop-up stores” waarbij in de toekomst wel een soort van “tijdelijke” of “proef” handelshuurcontracten voor korte termijn (kleiner dan 1 jaar) zou mogelijk worden.Als bedrijfsleider is het nuttig kennis te hebben van deze nieuwe “opportuniteiten” die ongetwijfeld kortelings van toepassing zullen zijn.
Onze arbeidswetgeving is nog steeds stringent, de sociale lasten en financiële druk nog steeds hoog. De uitweg blijft voor velen dan ook de zelfstandige samenwerking.
De fiscale regularisatie is een fenomeen van alle tijden. Principieel heeft de mogelijkheid voor een belastingplichtige zich te wenden tot de overheid teneinde niet gedeclareerde gelden te regulariseren, steeds bestaan.
Een ondernemer probeert zich best bij het opstellen van overeenkomsten op allerlei manieren te beschermen tegen de insolvabiliteit van een medecontractant en tegen wanbetalers in het algemeen.
Graag lichten wij u kort even in over de voornaamste wijzigingen die deze wet teweegbrengt en die mogelijks relevant kunnen zijn voor uw verzekeringsovereenkomsten.